کد خبر: ۱۰۵۹
۱۱:۱۲
۱۱ آذر ۱۴۰۴
رئیس اتاق گرگان:

سرمایه‌گذاری‌ در حوزه توتون فرصت طلایی برای کشاورزان گلستانی است

 رئیس اتاق بازرگانی گرگان بر ضرورت حمایت از تولید و فرآوری محصولات استان در چهارمین جلسه میز کشوری توتون تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد هیرکان ،امیر یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، در چهارمین جلسه میز کشوری توتون بر لزوم شناسایی و رفع مشکلات فعالان این حوزه تأکید کرد و گفت: هدف از تشکیل این میز، احصا و پیگیری مسائل تولیدکنندگان و بهره‌گیری از ظرفیت استان‌ها و وزارتخانه‌ها برای حل این چالش‌هاست.

وی با اشاره به نشست اخیر سرمایه‌گذاری که با حضور استاندار گلستان، مدیران دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاران کشور در تهران برگزار شد، افزود : بخش مهم این نشست بر حمایت از تولیدات استان و ضرورت فرآوری محصولات در داخل گلستان متمرکز بود و اگر اولویت این باشد که محصولات تولیدی در همان استان فرآوری شوند، ارزش افزوده بیشتری نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

یوسفی با انتقاد از کمبود بهره‌مندی گلستان از فرصت‌های حمایتی سال‌های گذشته گفت در دوره‌ای که ارز‌های ارزان‌قیمت می‌توانست زیرساخت‌های استان را تقویت کند، گلستان از این ظرفیت‌ها بی‌بهره ماند و این موضوع موجب شد نه صنعت استان جایگاه واقعی خود را پیدا کند و نه تولید به نقطه مطلوب برسد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به توانمندی‌های کشاورزی و تولیدی استان اظهار داشت گلستان در بسیاری از محصولات، از جمله صنعت مرغ، دارای ضریب تبدیل بهتر نسبت به استان‌های دیگر است، اما نبود برنامه‌ریزی منسجم و وجود انحصار در بخش‌های مختلف مانع ثبات بازار و امنیت تولیدکننده شده است.

او ضمن تقدیر از سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه توتون گفت: سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده توسط بخش خصوصی، برای استان یک فرصت ارزشمند است و وجود چنین واحد‌هایی باعث می‌شود کشاورز بتواند با قرارداد‌های مشخص و برنامه‌ریزی‌شده محصول خود را به فروش برساند و در زمان نوسان بازار دچار خسارت نشود.

یوسفی همچنین به نبود برنامه مشخص برای توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: در سفر‌های کاری به روسیه و ازبکستان مشاهده شد که جای کالای ایرانی در بسیاری از بازار‌ها خالی است. بازار‌های جهانی تابع استاندارد‌ها و مقررات مشخص هستند و تا زمانی که این استاندارد‌ها رعایت نشود، امکان حضور پایدار در این کشور‌ها فراهم نخواهد شد.

وی عملکرد ضعیف رایزنان اقتصادی و سفارتخانه‌ها در حمایت از صادرات را یکی از موانع حضور محصولات ایرانی در بازار‌های هدف عنوان کرد و گفت با وجود این چالش‌ها، زمینه‌هایی برای برگزاری نشست‌های اقتصادی و پیگیری مشکلات فراهم شده و امید است خروجی این جلسات راهگشای فعالان حوزه تولید و صادرات باشد.

طراحی و تولید: ایران سامانه