ضرورت احیای تجارت چمدانی در مرز اینچه برون و تسریع در تکمیل کریدورهای ترانزیتی
به گزارش خبرنگار اقتصاد هیرکان، معاون اقتصادی استاندار گلستان یکی از نخستین درخواستها را احیای تجارت چمدانی عنوان کرد و گفت: پیش از شیوع کرونا، روزانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در قالب تجارت چمدانی به مبادلات مرزی میپرداختند که نقش مؤثری در رونق اقتصاد منطقه داشت. انتظار داریم با دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه، زمینه ازسرگیری این روند فراهم شود. تصمیمگیری نهایی در این خصوص در تهران و عشقآباد دنبال خواهد شد.
وی به موضوع کریدور جادهای نفت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات مسیر ۲۴۲ کیلومتری این کریدور انجام شده و دکتر قنبری نیز شخصاً موضوع را پیگیری میکنند. اگر این پروژه در سفر ریاست جمهوری یا در کمیتههای مشترک تصویب شود، کریدور اصلی منطقه آزاد به بنادر جنوبی خلیج فارس متصل خواهد شد که تحولی اساسی در تجارت استان ایجاد میکند.
کیانمهر همچنین درباره کریدور ریلی گفت: ریل از سمت قزاقستان و ترکمنستان حدود هزار کیلومتر تا منطقه ادامه یافته و لازم است این مسیر از منطقه آزاد تا شاهرود تکمیل شود. مذاکراتی با سرمایهگذاران و شرکتهای توانمند انجام شده تا این پروژه راهبردی عملیاتی شود.
او افزود: در حال حاضر روسیه بخش قابلتوجهی از بار خود را از همین مسیر به بنادر جنوبی کشور ارسال میکند و چین نیز از این ظرفیت بهرهبرداری کرده است. منطقه آزاد دروازه ورود به کشورهای CIS، چین و روسیه است و توسعه زیرساختها اهمیت مضاعفی دارد.
معاون اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به جنگ ۱۲ روزه تأکید کرد: این وقایع اهمیت استراتژیک منطقه را بیش از گذشته نشان داد و ضرورت توسعه مسیرهای تجاری و ترانزیتی را دوچندان کرده است.
ارسال نظرات