کد خبر: ۳۹۲
۱۱:۲۰
۲۰ بهمن ۱۴۰۳
مدیر عامل شرکت آریا صدف ایرانیان:

تجاری سازی محصولات دانش بنیان ضرورت شکوفایی اقتصادی است

مدیر عامل شرکت آریا صدف ایرانیان گفت: . تجاری سازی محصولات دانش بنیان، تبدیل ایده های دانشی و فناورانه به کالا یا خدمات دانش بنیان و نوآورانه در پاسخ به فرصت های بازار است.

به گزارش اقتصاد هیرکان، احمد جوادی گفت: ماندگاری کسب وکارها مدیون انعطاف پذیریشان نسبت به تحولات در سایه سرعت تطبیق و سازگاری آنها با محیط و پیشرفت دانش است. از مهارت های مورد نیاز مدیران و کارافرینان در دنیای متغیر عصر حاضر، دارا بودن توانمندی مدیریت تحولگرا  می باشد تا سازمان های چابک با سرعت بیشتر و هزینه کمتر به تنوع و تمایز محصول بپردازند.

جوادی ادامه داد: در چیستی شرکت دانش بنیان اشاره می شود به کارافرینانی که ریسک بازار را می پذیرند تا با شناسایی فرصت های مغفول بازار بتوانند نوآوری دانش محوری را به عنوان مزیت رقابتی خود با دیگر رقبا ارایه نمایند. کارافرینان دانش بنیان باید آموزش های آگاهی بخش درحوزه فناوری، بازار، اقتصاد دانش محور و قوانین حقوقی، محیط زیستی را دریافت نمایند تا بتوانند تصمیم گیری های مطلبوبتری داشته باشند همچنانکه تاکنون دراین حوزه پارک های علم و فناوری راهگشا مسیر می باشند.

وی اظهار کرد: تشکیل کارگروه های مشاوره ای برای مدل های تجاری سازی شرکت های دانش محور متناسب با تخصص صنعتی، کارگروه به روز رسانی آموزش تکنولوژی های نوین، تشکیل بانک اطلاعاتی محصولات دانش بنیان، مدیریت منابع انسانی کارکنان دانش محور، ... در پارک های علم و فناوری انجام گرفته و راهنمای مهمی برای استارتاپ هاست که باید همواره به روز باشد.

جوادی بیان کرد: از نظر سطح فناوری ودانش طراحی و تولید محصول، آنچه که مدنظر است دارا بودن پیچیدگی فرایند تولید در حدی که قابل تقلید نباشد و همین مانعی برای هجوم اکثریت در تولید این محصولات باشند و یا نیازمند تحقیق و توسعه بسیار تخصصی همراه با کاربرد تکنولوژی که سبب ارزش‌افزوده محصول، شده باشد.

مدیر عامل شرکت آریا صدف ایرانیان گفت: سازمان یادگیرنده و توسعه مدیریت دانش در کسب وکارها با مهیا نمودن فرهنگ خلق مداوم دانش، توزیع و اشتراک آن در بین کارکنان و پیشگامی طراحی محصول جدید طبق فناوری های تازه متولد شده یک مزیت رقابتی در روزگار کنونی است. در یک کلام می توان گفت "دانش کلید رقابت در روزگارماست" . بارها شاهد بودیم که کالاهای نواورانه با اندکی آموزش به مشتریان در زمینه کاربری درکنار ایجاد اعتماد نسبت به راحتی و سلامت آن ؛ سبب انفجار تقاضا برای آن محصول یا خدمات نوین شده اند و یا در موارد دیگر؛ با فشار از سمت مشتری مواجه شده و مشتریان خواهان توسعه و افزایش قابلیت های محصولات و خدمات بوده اند که اولین شرکت هایی که صدای مشتری را شنیده و از مشتریان یاد گرفتند؛ توانستند در ارایه محصولات نوین پیشگام شوند.

وی ادامه داد: دراین راستا نوسازی معماری ساختارهای شرکت ها به سمت نوآورانه بودن یکی از عوامل پایداری آن هاست تا با ایجاد درک مشترک از اهداف و نگرش های مرتبط با اطلاعات میان کارافرینان و کارکنان دانش محور، بسترساز تولیدات فناورانه شود همچنانکه با شبکه سازی دانش محورها، پیوند میان تصمیم گیرندگان با کارکنان دانش محور و دسترسی به دانش روز و ترجمه آن مهیا شده و سبب بهبود تعاملات و ظرفیت بخشی صنعت میگردد.

جوادی گفت: مدیریت تغییر و درک پیچیدگی های جهان امروز برای مدیران وکارافرینان دانش بنیان یک ضرورت است، تشکیل تیم باهوش، زبده، خلاق اهمیت زیادی در مدیریت منابع انسانی سازمانهای کنونی دارد به خصوص در سازمان های دانش بنیان هر یک از پرسنل جزو سرمایه های انسانی سازمان هستند. در سازمان های خلاق امروز باید بخش تحقیق و توسعه و نواوری فعال باشد تا بتواند جریان تولید علم و دانش تخصصی را زنده نگه دارد. تعامل با مشتریان و درک خواسته های آنان در تکامل محصول یک حرکت ضروری در میدان رقابت است.

وی بیان داشت: دانش زمانی که کاربردی شود تا مسیر زندگی انسان را راحت تر نماید، می تواند در قالب بیزینس درآمدزا تعریف شود پس مطالعه مدل های تجاری سازی با در نظر داشتن شرایط و مقتضیات زمان لزوم تجارت و بازرگانی است.شرکت دانش بنیان نسبت به شرکت های دیگر این تمایز را دارد که توانسته پتانسیل خلق محصول یا خدمات نوآورانه و فناورانه را درخود نهادینه و توسعه دهد یعنی به جای دارایی های فیزیکی آنها دارایی دانشی دارند و سودآوری آنها از تجاری سازی ایده های نوآورانه است با آنکه تجاری سازی فرایندی پر هزینه و طولانی مدت است که همواره با ریسک عدم قطعیت استقبال مشتری مواجه است و بدین منظور باید به راهکارهای مدیریت بازاریابی مجهز شد.

جوادی خاطر نشان کرد: از مولفه های موثر در بازاریابی محصولات دانش بنیان می توان اشاره داشت به عواملی نظیر؛ زیرساخت های فناوری، هوشمندی دیجیتال، تیم سازی خودگردان، شبکه تعاملی و ارتباطات وسیع، شناخت فرهنگ بازار و مشتری، مزیت های رقابتی صادراتی، استانداردهای بیشتر محصولات، تامین منابع مالی به هنگام، نگرش مشتری به منفعت نواوری، ....  که همگی تاکیدی است بر ضرورت شناسایی راهکاره مدیریت بازار در این حوزه. در نتیجه می توان گفت ؛ فرایند مدیریت بازاریابی از شناسایی و درک نیاز مشتری، میزان دانش فنی، تقاضای برآورده نشده، درک انگیزه مشتریان، کیفیت مطلوب مشتری تا توسعه در جهت خواسته مشتریان است؛  اما این خواسته و تقاضا شامل تنوع، نوآورانه بودن، تمایز از محصولات موجود، تمایل به تغییر الگوی مصرف مشتری برای بهبود کیفیت زندگی و همچنین قیمت گذاری بر اساس طول عمر مشتری و ارزش مورد انتظار وی می باشد. فراموش نکنیم در کنار رصد رقبا و شدت رقابت در صنعت مربوط، همزمان با شناسایی جایگاه در بازار و سازوکار ارزیابی رضایتمندی مشتری و مدیریت تجربه مشتری در جهت تسریع ارایه خدمات و دسترسی آسان به کالا ها با تکیه بر برقراری ارتباط بلندمدت با مشتریان می باشد.

وی گفت: کشف و خلق الگو های بازاریابی محصولات دانش بنیان از الزامات توسعه کسب و کارهای دانش بنیان است. به کارگیری تحقیقات بازار و شناسایی مولفه های بازاریابی و آسیب شناسی الگوهای بازاریابی محصولات دانش بنیان دراین حوزه یک نیاز است که با همکاری نهاد های صنعتی با دانشگاه ها می تواند پاسخ داده شود.

شرکت دانش بنیان به توانمندی ها و قابلیت هایی نیاز دارد که پارک های علم و فناوری میتوانند بهترین حمایت ها را دراین زمینه داشته باشند که این توانمندی ها شامل : نوآوری یعنی تولید خدمات پیشرفته و کالاهای فناور و نوآورانه ، مهارت  مدیریت منابع، ارتباطات موثر در زنجیره تامین، سهامداران، سرمایه گذاران، خرده فروشان و... است. 

وی در پایان گفت: با بررسی علل شکست شرکت های دانش بنیان در دنیا چالش بازاریابی این شرکت ها مورد توجه قرار گرفته است، مدیریت بازرایابی باید به عنوان فرایندی مداوم و فراگیر مد نظرباشد . در پاسخ به این چالش های بازاریابی می توان اشاره کرد که؛  محصولات دانش محور و فناور نیاز به مرحله آگاهی سازی دارد منظور این است که با آموزش به مشتری قبل از خرید سبب آشنایی با سازوکار نوین این محصول یا خدمت شویم که این آشناسازی  به نوعی تبلیغات هم می باشد و در مرحله بعد از خرید؛ در حین استفاده،  با روش های ارتباط با مشتری الکترونیک همراه مصرف کننده شویم. حال آنچه باید دقت کنیم این است که، همواره عمر محصولات فناورمحور کوتاه تر از محصولات معمولی است زیرا رشد تکنولوژی امروزه خیلی سریعتر اتفاق می افتد.  می دانیم که همگامی با تحولات و پیشگامی در درک نیاز مشتریان از ویژگی های بازاریابی کسب و کارهای دانش محور است. همچنین اقداماتی که لازم است برای تدوین برنامه بازاریابی و استفاده موثر از آمیخته بازارایابی این محصولات انجام شود شامل:  انجام حسابرسی متوالی فرایند تولید ، تعیین اهداف و استراتژی ها ، تدوین برنامه عملیاتی-تشویقی و اجرای درست  برنامه ها با تاکید بر جذابیت برند و شکل دهی تصویر ذهنی پر منفعت برای مشتری و نظارت آن می باشد . همچنین ذکر این مهم لازم به نظر می رسد که باید بدانیم عدم شناخت درست بازار و عدم انعطاف پذیری سازمانی و ناتوانی درک خواسته های مشتریان، انگیزه ناکافی کارافرینان، ترس های ذهنی ، عدم کاربست مدیریت دانش میتواند از موانع عدم استقبال بازار از محصولات دانش محور و فناوری محور شود.

طراحی و تولید: ایران سامانه